Jasper en Inge op Reis

In (bijna) alle Staten.

Hallo allemaal,

Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Voor allemaal natuurlijk nog de beste wensen voor 2009! Ons enige (goede) voornemen om 1 januari bij de McDonalds te ontbijten, kan afgevinkt worden. Maar goed, even terug naar waar we gebleven waren.

We eindigden ons vorige verhaal in Fremantle, Perth. Daar hebben we Kerst gevierd. Het was een leuk feestje, maar om nou te zeggen dat je echt in de Kerst sfeer raakt bij 35 graden en het gemis van je familie /vrienden......niet echt.

Na Kerst rijden we door naar het zuidwestelijke puntje van Australië. Dit stuk wordt door veel reizigers overgeslagen, maar dat is zeker onterecht. Een prachtig gebied waar we ons een week vermaken met prachtige stranden (Cape Naturaliste, Esperance), bossen met Giant Trees en wineries (Margaret River).

Oud & Nieuw werd uiteindelijk niet wat we ervan verwacht hadden. Het was te ver rijden om tussen de andere miljoenen idioten (en Laars) in Syndey te staan. Dus werd het voor ons Albany, een leuk stadje aan de zuidkust. Vol goede moed en een rugzak vol met bier op pad naar het vuurwerk spectakel, maar al snel komen we er achter dat er een alcoholverbod geldt op straat. En daar zitten we op zich niet zo mee, maar wel met het feit dat deze actief wordt nageleefd door de plaatselijke flikken. Af en toe stiekem een slokje nemen en je voelt je net weer een puber die stiekem een sigaretje staat te roken (niet dat ik dat ooit gedaan heb, maar dat kan ik me zo voorstellen).

Vervolgens rijden we in 2 dagen door de Outback van WA naar SA. Laten we elkaar geen mietje noemen. Het is erg warm (lees: HEET!) en het uitzicht biedt niet veel variatie, maar het is goed te doen. Alle respect gaat uit naar John Eyre die als eerste deze route aflegde in 1841. Toen lag er echter nog geen snelweg. Hoogtepunten van deze 2 dagen rijden; de langste rechte weg van Australië (146 km lang) en het passeren van 2 tijdszones.

Vanaf Port Augusta is het wederom 2 dagen door de Outback, ook wel Red Centre genaamd, naar Alice Springs. Hoogtepunten van deze dagen; 3 auto wrakken, 48 dode kangaroes, het passeren van 1 tijdszone en ......GAAP!

De opmerkingen 'het is net als op een ansichtkaart' vegen we hierbij gelijk van de baan. Ayers Rock, oftewel Uluru. Deze steen is maar liefst 3,6 km lang en 348 meter hoog. Puur natuurgeweld. Prachtig om te zien. Niet indrukwekkend genoeg? Begin maar vast te graven, want 2/3 ligt nog onder de grond.

Voor de Anangu (lokale Abo's) is Uluru een religieuze plaats. Het beklimmen van Uluru is dan ook een diepe belediging (komt dat goed uit, het is toch te warm om actief te doen). De scheuren in de rots zijn de overblijfselen van een gevecht tussen twee mythologische wezens uit de Tjukurpa (Droomtijd).

Aan het einde van de dag rijdt je weg en kijk je nog 1 keer achterom en beseft je dan......het is eigenlijk maar een grote steen.

Door de hitte besluiten we ons programme hier in het centrum van Australië iets in te korten. In het weekend worden er temperaturen verwacht van boven de 40 graden en daar willen we niet bij zijn. We brengen uiteraard nog wel een bezoek aan Kata Tjuta en Kings Canyon. En dat hadden we niet willen missen.

Momenteel zitten we in Port Augusta en zakken hierna langzaam af naar Adelaide. Daarna via de Great Ocean Road naar Melbourne. Daar blijven we een paar dagen plakken voor oa. de Australian Open.

Groetjes,

Inge & Jasper

PS1. Wederom een dankwoord aan alle reageerders!

PS2. Foto'szijn dit keer niet gelukt, komen zsm.

Laars

Jap! Ik zit nu al in Melbourne. Waar blijf je? Maandagochtend vertrek ik wel.

Dus of je even haast wilt maken.

Wouter

Jullie ook nog de beste wensen voor 2009! Jammer dat het zo heet is.. wij stonden bij -11 op de piste :-)) Het verschil moet er wezen!

Wanneer gaan jullie precies naar de Aus Open?

Groet Wouter

Ans (Kloosterboer)

Hoi Inge en Jasper,

ook de allerbeste wensen voor 2009 en ga alsjeblieft zo door met schrijven! Ik geniet er elke keer weer van om jullie reis een klein beetje mee te beleven.

Peter en Marian de Groot

Lieve Inge en Jasper een heel gelukkig en gezond 2009 die voor jullie heel speciaal begonnen is het ziet er allemaal erg leuk uit geniet er lekker van wij doen op deze manier ook een klein beetje mee groetjes x

Makkie

20-01. Telegraaf. Australian Open:
te sexy of niet? De organisatie van de Australian Open wil het 'bloot' in het vrouwentennis een halt toe roepen. Voorafgaand aan iedere partij moet de scheidsrechter hun kleding beoordelen.

JJ, ik hoop dat je nog net op tijd bent!

Jasper

Makkie, we waren nog op tijd hoor. Maar uh, waar kan je je opgeven voor die scheidsrechters cursus ;-)

Gerda Jonker

Hoi Inge en Jasper,
Erg leuk om zo jullie reis te volgen,mooie foto's ook.
Ga zo door en veel geluk,groetjes,Gerda.