Jasper en Inge op Reis

Indonesië - Bali, Lombok en Gili

Hallo allemaal,

Vanuit Christchurch met het gerenomeerde Jetstar naar Denpasar Bali. Gerenomeerd, niet gerenoveerd; nauwelijks eten en drinken aan boord en geen tv. Gelukkig kiezen daarom minder mensen voor Jetstar en hebben we 4 stoelen met z’n 2-en en doden we de tijd met languit slapen.

We blijven maar kort op Bali (alleen Denpasar en Kuta), omdat we toch weten dat we terugkomen.

Bali is voornamelijk Hindoeistisch en die vieren 26 maart het nieuwe jaar (Nyepi). Geen champagne of vuurwerk, maar 24 uur lang binnen zitten zonder licht en geluid. Zelfs de internationale luchthaven is gesloten. Het idee achter dit collectief binnen zitten, is dat de Boze Geesten van het nieuwe jaar het eiland komen bezoeken. Als iedereen binnen zit, denken de Geesten dat het eiland onbewoond is en komen ze het hele jaar niet meer terug. Tsja…

Onder andere daarom verhuizen we naar Lombok, daar leven voornamelijk Moslims en hebben we dus geen “last” van Nyepi (maar wel van de moskees). Op Lombok bezoeken we Senggigi en gaan via Bangsal naar party- en duikeiland Gili Trawangan. Een klein eilandje met prachtige witte stranden en super helder water. Jasper maakt daar een duik met voornamelijk heel veel schildpadden.

Daarna naar het zuiden, Kuta Lombok. Een klein dorpje voornamelijk populair onder surfers. Hier huren we een scooter om de omgeving te verkennen. Dat je onverzekerd en zonder helm rondrijdt weet je vantevoren…..dat je gaat vallen niet. Volgas in combinatie met een fikse kuil in de weg en na een dubbele Rietberger belanden we op het asfalt. De jury is unaniem; de sprong krijgt een 9.2, de landing een magere 2.5. Met wat schaafwonden en kapotte kleren komen we er redelijk goed vanaf (beter dan de scooter).

Indonesie is tot nu toe een fantastisch land. Het eten is heerlijk, de mensen zijn erg vriendelijk en het is er erg mooi. Dat de mensen je overal proberen af te zetten en altijd achter je geld aanzitten, moet je dan maar voor lief nemen.

Onze plannen zijn iets gewijzigd. Omdat we maar een 30 dagen visum hebben, gaan we het niet redden om Sumbawa, Komodo en Flores te bezoeken. Daarom zijn we terug op Bali, om daar wat meer van te zien en gaan daarna naar Java. Op 20 april vliegen we van Yogyakarta naar Singapore. Gaan Singapore en Maleisie bekijken en daarna hopelijk met een nieuw visum terug naar Indonesie.

Dat is het voordeel van een luchtvaartmaatschappij als AirAsia; je vliegt makkelijk heen en weer in Azie. Voor ons ticket naar Singapore zijn we €28 kwijt (met 2 personen). In dit geval zullen we dan maar niet klagen dat er geen tv aan boord is…..

Groetjes,

Inge & Jasper

PS. Eerste foto’s van Indonesie hebben we net geplaatst.

PS2. De plannen om meer van Bali te zien, staan momenteel ook in de ijskast. Jasper kreeg 3 dagen geleden last van zijn oog en na een paar uur kan hij niks meer zien. Na een ziekenhuis bezoek blijkt hij een bacterie opgelopen te hebben en zitten we voorlopig vast in Ubud.

Ans

Bedankt voor weer een mooi verhaal van jullie belevenissen.
Wat vervelend zeg dat Jasper een bacterie heeft opgelopen in zijn oog.
Ik hoop dat het snel geneest. Sterkte hiermee!

hetty

dat is niet zo mooi hoop dat het wel weer goed komt bedankt nog voor de felecitaati van mijn verjaardag de fotos zijn erg mooi nog veel plezier en hoop gouw op beter antwoord dat het weer goed gaat
gr hetty en kleine fransje

Sabrine

Hoi reizigers!

Wat een heerlijke verhalen weer! Zo leuk om te lezen! Wat balen van de ogen van Jasper. hoop dat het snel beter gaat en dat hij er niets blijvends aan over houdt.

Sterkte voor Jasper en alvast weer veel reisplezier!

X Sabrine

Gerda

Dank voor weer een mooi verhaal en veel geluk met het herstel van Lasper's ogen, succes en groetjes,Gerda.

Gerda

Zie nu een lullig spelfoutje,sorry JASPER.

Laurien

Wow! Wat heftig dat met die scooter?! Leven jullie nog? Thanks voor je mailtje, i love Pannekoeken! Dus here I come...! Zoek maar vast een mooi plekje voor me uit!

Gaat het al beter met Jaspers oog?

Wanneer komen jullie nou terug?! Het heeft nu wel lang genoeg geduurd!! hihi, nee hoor geniet maar lekker!!!!

Kus van mij!

Jasper

Na een weekje al Stevie Wonder door het leven te zijn gegaan, gaat het inmiddels weer een stuk beter. Kan alles weer zien, heb alleen nog een vlek in mijn oog zitten. Als dat over een weekje nog zo is, dan gaan we nog maar een keer terug naar een ziekenhuis.

Bedankt voor de bezorgdheid!

Groetjes

Bart en Jis!

Heeeeeeeee reizigers!!!

Wat super leuk om jullie avonturen op Indonesië te lezen! Worden er wel weer een beetje jaloers van... Jullie zitten daar goed hoor :)! Maar hier in Nederland is gelukkig ook de lente van start gegaan. Geen maagzweer van de stress overgehouden aan scooter-rijden ;)? Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen met jullie val. Sterkte met je ogen Jasper.
Blijven jullie volgen, overbodig om te zeggen, maar: Geniet ervan!!!
Groetjes

Linda

Hey luitjes,
klinkt goed allemaal weer :)

Jasper, hoe is het nu met je oog?
En Inge, moet jij nu de foto's maken?? ;-)

Ik zit nog een week in Christchurch, en heb morgen mijn laatste knaller hier in NZ: dolphin swim in Kaikoura.

O ja, kunnen die mensen niet ervoor zorgen dat de boze geesten gewoon HELEMAAL niet meer terugkomen??

x Linda