Jasper en Inge op Reis

Bromo, cityhoppen, couchsurfen en filmsterren status.

Hallo allemaal,

We komen eerder terug! Althans, dat waren onze gedachten toen we allebei al 3 weken ziek waren. Eerst Jasper z'n oog infectie. Toen dat eindelijk over was, kreeg Inge maagproblemen dat resulteerde in griep. Toen dat eindelijk beter ging, werd Jasper weer ziek (maaginfectie). We gaan ervanuit dat de 20 pillen die hij daar per dag voor moet slikken, ervoor zullen zorgen dat we over een paar dagen weer topfit zijn.

Vanaf Bali gingen we met een lange busrit naar Java. Onze eerste bestemming is de vulkaan Bromo. Om daar te komen, moeten we stoppen in Probolinggo, onder reizigers beter bekend als Probolemo (dit stadje is ontstaan uit een samenscholing van oplichters). Als we hier om 23:00 uur aankomen, worden we afgezet bij het enige huis waar nog licht brandt; een boekingskantoor!

Binnen zit een man met een grote glimlach. “ I sell tour to Bromo. For a special price.”

Niks aan te doen, dus we legen onze portemonnee en omdat er voor de rest toch niks te zien is in Probolinggo, gaan we meteen door naar de voet van de vulkaan. We hebben nog net tijd om 3 uurtjes te slapen voordat we opgehaald worden voor de sunrise. Wow! Net of je op een andere planeet staat. Zo bizar om in de krater te staan van een werkende vulkaan, die in 2004 nog is uitgebarsten.

Dezelfde ochtend, nog slaperig van de korte nacht, maken we de 10 uur durende rit naar Yogyakarta.

Bali was een super leuk eiland, maar ook erg toeristisch. Stranden zijn vaak druk en de prijzen zijn ook vaak on-Indonesies. Op Java is dat een stuk minder en hier worden we dan ook als ware filmsterren onthaald. Onze dagelijkse taken bestaan uit het uitdelen van handtekeningen en het poseren voor de camera's (met als toppunt een groep van 93 schoolkinderen).

Van Yogya naar Singapore, waar we voor het eerst Couchsurfen. Locals bieden een gratis slaapplek aan bij hun thuis. Ze hoeven daar in principe niks voor terug, want ze zijn al blij om wat te leren over een andere cultuur. Voor de hosts is het trouwens ook meteen een gratis Engelse les. Is super goed bevallen en zullen dat zeker nog een keer gaan doen. (Voor meer details: couchsurfing.com)

Van Singapore zijn we over land doorgereisd naar Kuala Lumpur. En daar zitten we nu.

Na het cityhoppen van de laatste week zijn we toe aan wat meer natuur en hopen dat te vinden op Borneo (Maleisisch gedeelte).

We beseften ons vanmorgen opeens dat we over precies 6 weken alweer in Nederland aankomen. Een erg raar idee.

Groetjes,

Inge & Jasper