Jasper en Inge op Reis

Het einde van Nieuw-Zeeland (voor ons dan).

Hoi allemaal,

Het was de Goden verzoeken......klagen over dorm-genoten. Sinds ons laatste verhaal hebben we niks anders dan snurkers en nachtbrakers gehad. Aan de andere kant klaagden we ook over het weer en hebben we nu al 2 weken fantastisch weer.

Na Franz Josef gletsjer zijn we doorgereden naar Lake Wanaka (leuk plaatsje aan een relaxt meer), Mt. Cook (prachtige vallei), Lake Tekapo, Dunedin (studentenstad), Queenstown (toeristenstad en ja Linda, de lekkerste ijsjes van de wereld). Vervolgens de Routeburn Track gelopen (3 dagen afzien, maar wat een fantastisch uitzicht), een cruise op de Milford Sound en een flink portie Animal Crackers bij de Catlins (pinguins, zeehonden, etc.)

En met rugby als een van de populairste sporten in dit land, moesten we natuurlijk een wedstrijd zien. In Dunedin zijn we naar de Super 14 wedstrijd tussen de Highlanders (Dunedin) en Crusaders (Christchurch) geweest. De wedstrijd viel wat tegen (6-0), maar de sfeer was fantastisch. Het Carisbrook stadion, ook wel House of Pain genaamd, doet aan als een oud Engels voetbal stadion en ligt midden in de stad.
Waar in Nederland de voetbalsfeer behoorlijk verpest wordt door hooligans, is daar bij het rugby in NZ totaal geen sprake van. Er is geen bezoekersvak, iedereen zit door elkaar. Voor de wedstrijd staan supporters van beide partijen gezamenlijk een biertje te drinken. Geen grote grachten langs het veld en spelers komen na de wedstrijd langs om je een handje te geven.
Ondanks dat rugby niet onze sport is, was het leuk om een keer mee te maken. Het is toch fantastisch om te zien dat ondanks je niet allemaal voor dezelfde club bent, je wel gewoon normaal samen naar een wedstrijd kan gaan kijken en samen een biertje kan drinken. Hopelijk kan dat ooit bij het Nederlandse voetbalook weer (behalve natuurlijk met die 010-supporters, want dat blijven natuurlijk domme sukkels ;-)

Het einde van ons Nieuw-Zeeland avontuur komt in zicht.En aangezien 2 dagen Christchurch onze mening niet veel zal beinvloeden, hierbij onze ervaringen in dit land;

Mensen: Zijn net als in Australie erg vriendelijk en zijn/lijken oprecht geinteresseerd. Wat ons ook erg opviel, is dat de inwoners nog erg veel vertrouwen hebben in de medemens; Hostelkamers zonder sloten, mensen gaan winkelen en laten hun autoramen openstaan, moeders doen een snelle boodschap en laten hun babyin de auto zitten (deuren niet op slot).

Reizen: Daar kunnen we kort over zijn. Als je tot 10 kan tellen, kan je reizen in Nieuw-Zeeland. Alles is goed georganiseerd en als je het even niet meer weet, zijn er genoeg mensen die je verder kunnen helpen.

Natuur: Prachtig! Het zuidereiland is een stuk ruiger en in onze ogen een stuk uitdagender.

Wildlife: In Nieuw-Zeeland is weinig wildlife te vinden (en zelfs geen gevaarlijke dieren of insecten). De beesten die hier leven, zijn dan ook wel erg bijzonder; schapen (niet echt bijzonder, wel het aantal: 34 miljoen), pinguins, dolfijnen, zeehonden en walvissen. O ja, laten we vooral de possum niet vergeten. Een leuk beestje om te zien, maar een ware plaag in Nieuw-Zeeland. Elke inwoner geeft je graag een paar tips hoe je van ze af kan komen. De beste tip tot nu toe: Als je in de auto zit te eten, moet je altijd een klein beetje overhouden. Dat gooi je uit het raam en dan mik je op het midden van de weg. Voor een succesvolle aanslag ben je wel afhankelijk van andere mensen. Namelijk de mensen die vol gas over de possum moeten rijden, als die nietsvermoedend jouw broodkruimels van de weg zit te likken.

Klimaat: Op het Noordereiland zijn de temperaturen prima. Op het Zuidereiland kan het behoorlijk koud en nat worden. Dat is soms vervelend, maar bedenk dan maar dat het juist zo mooi is, vanwege het klimaat.

Maori: Het klinkt misschien raar, maar ONDANKS dat de Maori in vergelijking met de andere stedelingen, korter leven, minder verdienen, minder comfortabel wonen, minder onderwijs volgen en een slechtere gezondheid hebben. Ze meer drinken, meer roken, meer drugs gebruiken, meer vet eten, vaker ziek zijn, meer psychische stoornissen hebben en vaker zelfmoord plegen......ze toch een stuk beter geïntegreerd zijn dan de Aboriginals in Australie.

Mooiste plekken: Altijd een lastig om iets te kiezen. Daarom een top 3 in willekeurige volgorde; Routeburn Valley (Mount Aspiring en Fiordland National Park), Aoraki/Mount Cook National Park en Tongariro National Park.

Aanstaande zondag vliegen we naar Denpasar, Bali. Wat we precies gaan doen, weten we niet. Wel zijn we er net achter gekomen dat we geen visum voor 60 dagen kunnen krijgen. Na 30 dagen worden we dus Indonesie uit gebonjoured. Dat lossen we ook wel weer op, zullen we maar zeggen.......

Groetjes,

Inge & Jasper

PS.

- Iris, is zo'n vliegtuig in je achtertuin nou goed voor de prijs van het huis? En wordt er nog een beetje gewandeld in de pauze?
- Cynthia, we komen waarschijnlijk nog wel effe bij jou en Sharon voor wat Gouden Indonesie tips. Als je maar niet vertelt waar die ranzige foto's met die strippers gemaakt zijn (Facebook), wordt nog misselijk als ik er aan denk :-)
- Anoek, wat gaaf dat je in Argentinie bent geweest! Leuke tijd gehad? Hoe gaat het in Barcelona?
- Marije, jammer dat jullie niet naar Indonesie komen, maar Thailand is natuurlijk super.
- Alt, Routeburn RULED zeker! Leuk hoor die opdracht om in Lake McKenzie te springen. Verwacht je nou ook dat ik het bed in duik met een meid die op Ernst lijkt ;-)
- Ramon, we zijn zeker bij Onuku Farm Hostel geweest. Was inderdaad super leuk, alleen door de regen waren alle dolfijnen tours gecancelled. Helaas! Hoe lang zit je nog in China?
- Pap/mam, bedankt voor de rugby kaartjes. We zijn al druk aan het zoeken naar een leuke sport in Indonesie. Op de Olypische Spelen kwamen ze niet verder dan badminton en gewichtheffen.
- Wouter/Nadine, leuke wintersport gehad. Hopelijk ook goed weer. Leeft de auto nog een beetje?
- Merle, heb je een leuk verjaardagsfeestje gehad? Veel cadeaus gekregen?
- Nick, is je nieuwe slaapkamer al bijna klaar?
- Gerda, leuk dat je de dingen herkent. Het Zuidereiland was zeker prachtig. Jammer dat we door onze korte stop in Hamilton niet bij Suus langs konden gaan.

Marischka

34 miljoen schapen???? Zoooo....zeg...dat zijn een ff paar broodjes shaorma..hahahahaaa...

Goede reis naar Bali en ik wacht weer op het volgende bericht.

Kissss Marisssss

Sharon

Hey werleldreiziger!!!

Wat een heerlijk vooruitzicht Indonesie!!
Tips zul je zeker van ons krijgen.
En sommige adresjes houden we gewoon voor ons zelf Jespy (zoals die van die Strippers ;-) )

Liefs,
Sharon

Linda

Ola! Ja, dat is inderdaad Romy op de foto. :)

Jullie zitten nu lekker in Indonesie (en ik maar Thailand schrijven ;))
Hoe bevalt het daar? Hebben jullie al een route uitgestippeld, of liggen jullie alleen maar op t strand cocktails te drinken.

Ik ga zo werken, voor t eerst telemarketing doen, ben benieuwd. De vrouw van de jobshop is er een beetje vaag over...

Ciao!
x Linda

Jiska en Bart

Heeeeeee reizigers!!!

Heerlijk Nieuw Zeeland afgesloten zo te lezen, mooi zo :)!!!
Zijn heel benieuwd hoe jullie het op Bali hebben. Houden jullie in de gaten en lezen het hopelijk snel!
Have fun!
Groetjes

Sabrine

Wat heerlijk om de laatste verhalen van Nieuw Zeeland te lezen! Nog maar een week en dat worden jullie indonesië alweer uitgezet...

Ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen, belevenissen en avonturen! Heel veel plezier!

Wat wordt de volgende bestemming!?

X Sabrine

Alt

Wel apart dat Maori's moeten integreren in hun eigen land!