Jasper en Inge op Reis

Borneo, Bedbugs en duiken op Sipadan

Hallo allemaal,

Alweer 3 weken geleden schreven we ons laatste verhaal in Kuala Lumpur. Vanuit daar vlogen we naar Borneo, Sabah. Eerst nog een week uitzieken in de hoofdstad Kota Kinabalu en daarna door naar Sepilok waar we het Orang Utan Rehabilitation Centre bezoeken. Een zeer nuttig project waarbij jonge Orang Oetans (voornamelijk weesjes) weer getraind worden om te kunnen overleven in het oerwoud. Een nieuwsgierige orang oetan komt op 1 meter afstand van ons zitten. We schieten een paar mooie plaatjes, maar doen al gauw een paar stappen achteruit als we ons herinneren dat een volwassen mannetje 4 keer sterker is dan een volwassen mens.

De 3 dagen erna vertoeven we in het oerwoud bij de Kinabatangan rivier. Tijdens de boottochten en trekking zien we o.a. een Orang Oetan, een grote krokodil, een slang, veel apen (Proboscis en Macaques) en veel vogels (Hornbills). Super op deze beesten in het wild te zien!

Vervolgens vertrekken we voor een fantastische week naar het tropische eiland Pulau Mabul. We kiezen voor de budget accomodatie van Uncle Chang, wat qua accomodatie ronduit slecht is (Trefwoorden: bedbugs, ratten en kakkerlakken), maar qua gezelligheid en locatie (gebouwd op palen in de zee, prachtige sunsets en schildpadden in het water) een hoop goed maakt. Vanuit Mabul kan je duiken op buureiland Pulau Sipadan; één van de beste duikspots ter wereld. Er zijn inmiddels een hoop maatregelen getroffen om dit rif te beschermen. Zo zijn sinds een paar jaar alle hotels en duikscholen van het eiland verdreven en krijgen slechts 120 mensen per dag een permit om te duiken op het eiland.

Zoals aangeraden door vele reizigers bel ik (Jasper) 2 weken vantevoren om een permit te regelen. Alles volgeboekt! Niet alleen de komende week, maar voor de komende 6 weken. Op goed geluk toch maar naar het eiland en op de wachtlijst. Na wat herhaaldelijk geslijm bij de dame van de duikschool komt na een paar dagen het verlossende woord. Yes! Ik kan 3 duiken maken op Sipadan. En er is geen woord teveel gezegd over Sipadan. Wat een fantastische duikplek. En dankzij onze huisfotograaf Paul hebben we wat foto’s kunnen plaatsen.

Over Borneo (Sabah) hebben we mixed feelings. We hadden meer ongerepte natuur verwacht, maar het deel wat wij gezien hebben is voornamelijk volgeplant met Palm Oil plantages; het belangrijkste export product van Sabah. Bovendien wordt er min of meer van je verwacht dat je een vast route aflegt langs alle toeristische trekpleisters. Wel moet gezegd worden dat wat we zien van Sabah ook wel erg mooi is.

We zijn nu net op Bali aangekomen en willen nog wat van het eiland zien en daarna naar Nusa Lembongan. We wilden in eerste instantie nog naar Komodo en Flores gaan, maar we zijn het vele reizen een beetje zat. In het begin hadden we onze hand niet omgedraaid voor een bootreis van 48 uur, maar nu wel……

Mooi, dit wordt alweer een veel te lang verhaal. Wij gaan nog even genieten, over 3 weken zijn we weer thuis. Over en sluiten!

Groetjes,

Inge & Jasper

En o ja, voor we het vergeten;

• Bedankt weer voor alle reacties. Vinden het super om ze te lezen!
  • We zijn allebei weer helemaal beter!
  • De bedbugs bij Uncle Chang ons slapeloze nachten hebben bezorgd. Jeuk, jeuk, jeuk!
  • Tine, André, opa en oma V. bedankt voor de jungletocht!
  • We voor het eerst bij de grens serieus ondervraagd worden ivm de varkensgriep!
  • Wij allebei geen baan hebben bij thuiskomst, maar ons daar de komende 3 weken nog niet druk om willen maken!

Linda

Hey, leuk om weer een verhaal te lezen. :)
Dus jullie zijn gebeten door de bedbugs? Da's minder.
Klinkt weer heerlijk avontuurlijk wat jullie hebben meegemaakt. Lijkt me mooi om al die dieren in 't echt te zien!

Laurien

Haaaaai!
Wat een mooie foto's weer! Have fun op Bali en nusa Lembongan!
Tot over drie weekjes!
Liefs Laurien

Kim

Hey hallo,

Leuk verhaal weer. Nog maar drie weekjes.... geniet er maar van! Voordeel is wel dat jullie terugkomen in het leukste seizoen van het jaar. Kunnen jullie nog even verder bruinen ;-)

Veel plezier nog!

Liefs,

Kim

Bart en Jis

Wauw, wat hebben jullie het nog geweldig....!!
Super om al die beesten in het echt te zien. Blij dat jullie je weer goed voelen. Reismoeheid? Haha, weten jullie nu waarom wij af en toe zo lui waren ;)? Balen van de bedbugs... Maar dat hoort er toch wel een beetje bij he!
We zeggen het nog 1 keer: geniet er nog even van!!!!!
Groetjes

Metta

Wauw Inge en Jasper,

wat een mooie foto's zeg! Geniet er nog even van en tot op het wouterlandtoernooi. ;-)

Nicole

Erg herkenbare foto's en verhalen over Indonesie! Jullie hebben veel meegemaakt! Geniet er nog van de laatste week!

Paul en Marielle

Hej Japs en Inge,

Beter laat dan nooit, maar leuk verhaaltje en vette picca´s! Alles goed verder, hier wel hoor, zijn al weer gewend aan de vele bbq´s en het mindere weer.

Liefs van Ons! (huisfotograaf
en z´n meissie!)

Gijs en Sietske

Hallo Jasper en Inge,

Wij gaan komende zomer ook naar Borneo, waar ik, Gijs, graag wil gaan duiken op Sipadan. In The Lonely Planet staat dat je die permit gewoon bij de duikschool krijgt, maar jij beschrijft dat het toch behoorlijk lastig is. Zou je me hier iets meer over kunnen vertellen? Of heb je nog goede tips hiervoor?
Zou je even op onze website (sietsengijs.reismee.nl) kunnen reageren. Alvast bedankt voor de moeite.
Groetjes Gijs en Sietske