Jasper en Inge op Reis

Australië - De laatste loodjes

Hallo allemaal,

Na Port Augusta hebben we het qua kilometers iets rustiger aan gedaan (hadden toch al gauw 18,000 km gereden). Naar Adelaide en via de Great Ocean Road door naar Melbourne. De Great Ocean Road valt weinig over te zeggen, die moet je gewoon zien ....en daar hebben we foto's voor.

De afgelopen dagen hebben we in Melbourne doorgebracht. Echt een prima stad. Het is lastig uit te leggen, maar er hangt gewoon een hele goede sfeer en er is veel te zien/doen op straat.

En dan natuurlijk de Australian Open. Echt een fantastische belevenis op Melbourne Park. Na een aantal onderhoudende single wedstrijden was het aan het einde van de dag (begin van de nacht) tijd voor het echte vuurwerk. Een knaller van een 5-setter met droomscenario; Gonzalez komt 2 sets achter en wint uiteindelijk de 5e set met 12-10. 'Sport is emotie' wordt er gezegd, maar nog mooier is de ingehouden emotie. Tijdens de rallies is het stadion, met enkele duizenden fans, echt muisstil.

Eén kritische noot; de mixed dubbel. Afschaffen die poppenkast! Die mening hadden we al, maar om Aussie Tomic in actie te zien, toch maar een kijkje gaan nemen. Maar hebben Tomic nog steeds niet in actie gezien, want van actie mogen we hier niet spreken.

Want als er een blonde schone tegenover je staat, sla je geen aces. En als ze bij het net staat, dan sla je de bal gewoon uit. Het risico dat je haar raakt en ze later bij de spelersborrel niks meer tegen je zegt, is natuurlijk groter dan het verlies aan prijzengeld.

En dan is het tijd om het hoofdstuk Australië af te sluiten. Hierbij nog wat dingen die wij opvallend vonden:

Mensen / Aussies

Zijn een stuk vriendelijker dan in Nederland. Ze maken graag een praatje en zijn over het algemeen oprecht geinteresseerd. Loop je in de kroeg tegen iemand aan, dan zeg je ‘sorry', hij/zij zegt dan ‘no worries' en dan is het klaar. En niet zoals in Nederland dat je vervolgens de ‘wat is jouw probleem' naar je hoofd geslingerd krijgt (of nog erger).

Afstanden

Zijn groot, erg groot. Dat is echt een nadeel. Als je veel van dit land wilt zien, zal je veel moeten rijden (of vliegen).

Klimaat

Het is altijd ergens mooi weer en ook altijd ergens slecht weer in Australië. Is het heet, dan klaag je dat het wel wat minder kan. Is het fris, dan zeur je ‘dat het toch altijd mooi weer zou zijn in Australië'. Daar ben je Nederlander voor.

Maar zonder gekheid, de zon kan erg verraderlijk en gevaarlijk zijn. Dat blijkt alleen al uit het feit dat gemiddeld 1 op 2 Australiërs een vorm van huidkanker heeft.

Natuur

Ben je aan de oostkust, dan is dat mooi. Kom je vervolgens aan de westkust, dan is dat veel mooier. Daar heb je dan ook meteen het voordeel van een groot land met weinig inwoners (geloof gemm. 1 inwoner per vierkante kilometer); je hebt hier prachtige stranden waar je helemaal alleen kan zijn.

Alcohol

Opvallend is de houding van Australië ten opzichte van alcoholgebruik (door jong en oud). Bijna als een stel bezorgde ouders. Prijzen rijzen de pan uit, geen alcohol op straat en met als toppunt het door Heineken gesponsorde Australian Open. Lang in de rij gestaan, eindelijk aan de beurt, bestel 6 bier en krijg het antwoord: 'Sorry, maximaal 1 biertje per persoon'.

Reizen

Reizen in Australië is een makkie. Elk stadje/dorpje heeft een Tourist Information Centre waar ze je alles kunnen vertellen en overal mee kunnen helpen. Naast deze informatieve functie hebben ze ook nog een sociale functie; het is een opvangtehuis voor bejaarde mensen die vol trots uren kunnen praten over hun nietszeggende dorpje.

Aboriginals

We hadden hier graag een lofzang gehouden over deze oorspronkelijke inwoners van Australië, maar dat gaat helaas niet lukken. De kunst die ze maken is boven gemiddeld te noemen, maar voor de rest zijn het een stelletje stinkende zuiplappen. Dat is iedereen over één kam scheren, maar dat doen we graag.

Inmiddels zijn we in Nieuw-Zeeland (Auckland) aangekomen, maar daarover later meer......

Groetjes,

Inge & Jasper

Wouter

Kortom: een leuk vakantieland met mooie natuur maar zonder cultuur :-)

Leuk dat jullie Australië met zo'n mooie tennispot hebben kunnen afsluiten! Foto's zijn weer errug mooi, vooral die Ocean Road is inderdaad cool & moeilijk te omschrijven..

Pff wat een stuk rijden, maar jullie hebben wat meer tijd dan 'de gemiddelde Nederlander'

Veel plezier met jullie avontuur in NZ, ben benieuwd!

Groetjes Wouter

Tineke van Sonsbeek

Hey Inge en jasper,

Leuk om al jullie verhalen te lezen.. Kan wel merken dat jullie ervan hebben genoten..

Had eigenlijk even een vraagje, wanneer komen jullie precies terug?

Nou tot snel!

groetjes Tineke

Loes L.(tante van J.)

Tussen de bedrijven door , geniet ik af en toe een minuutje of wat met jullie mee, op deze ongelovelijk ingenieuze website.
Groeten Loes