Jasper en Inge op Reis

Laos en door naar Vietnam

Hallo allemaal、

Daar ben ik weer. Nu ik dit type, besef ik me dat ik pas 1 week en 4 dagen onderweg ben. Maar door het redelijke reistempo lijkt het alsof ik al veel langer weg ben.

Tijdens mijn vorige bericht was ik net in Vientiane aangekomen, de hoofdstad van Laos.

Ik had al van veel mensen gehoord dat Laos bekend staat om de laid-back mentaliteit en dat is al goed te merken in deze stad. Misschien wordt het verschil extra uitvergroot door het feit dat ik net uit Bangkok kom, maar hier schijnt het normaal te zijn dat je een tuk-tuk chauffeur wakker moet maken om een lift te krijgen.

De dag erna heb ik een fiets gehuurd en door de stad gereden. Een goede en snelle manier om veel te zien. Bij een tempel wordt ik aangesproken door een ex-monnik die me vraagt of ik tijd heb om met hem Engels te praten. Hij is nu aan het studeren en wilt zijn Engels graag verbeteren. Mijn eerste deadline is mijn vlucht op 27 oktober, dus een uurtje kan er wel vanaf. We zitten wat te praten en nadat hij heeft verteld dat hij tot ‘five o cock' moet werken en dat er in Bangkok ‘a rot of traffic' is, nodigt hij me uit om bij hem te komen eten. Hij wil me bedanken, maar nog belangrijker: hij wil een falang (buitenlander uit Europa) aan zijn dorp laten zien. Dat lijkt me een leuk idee, maar in mijn LP wijst hij een plaatsje aan dat ongeveer 300 km van de stad ligt, dat gaat dus niet door......

Daarna door naar Vang Vieng, een plaatsje met 3 straten waar in elke bar non-stop Friends afleveringen te zien zijn. Hier kan ik dus wel mijn hele reis blijven hangen (NOT!). Maar wat brengt alle backpackers naar Vang Vieng..... het tuben. Het stelt niks voor, maar commercieel gezien een geweldige uitvinding. Men neme:

  1. een rivier (die ligt er meestal al)
  2. om de 10 meter een bar
  3. bij elke bar een kabelbaan / schommel over de rivier.
  4. een hoop binnenbanden van tractors
  5. een grote groep backpackers

In Vang Vieng kwam ik 2 Nederlandse meiden tegen die ik ook in Vientiane had gezien, we zijn samen gaan tuben en dat was echt super lachen (zie foto's). We zijn ook met z'n 3-en verder gereisd naar Luang Prabang en daar zit ik nu nog. Een leuke stad die veel meer weg heeft van een hoofdstad dan Vientiane (dit was ook tot 1545 de hoofdstad).

Nog even over de kosten in Laos, daar kreeg ik een paar keer een vraag over. Mijn kamer kost 50,000 kip per nacht (3,50 euro) en dan zit ik er warmpjes bij. Gisteravond gegeten voor 5,000 kip (0,35 euro) en een BeerLao gedronken (dat zijn grote flessen 0,64l) voor 10,000 kip (0.70 euro). Afzien dus haha....

Morgenochtend pakken we een lokale bus die ons via Nong Khiaw naar Vieng Xai moet brengen. Vanaf daar zullen we de oversteek maken naar Vietnam en doorreizen naar Hanoi.

Ik heb een aantal foto's ge-upload. Niet al te veel.。。。 De glasvezelkabels van de KPN zijn nog niet doorgetrokken naar Laos, want het internet laat behoorlijk te wensen over.

Bedankt voor alle leuke reacties!! Kan niet overal op antwoorden, maar lees ze zeker allemaal.

Groetjes en tot het volgende bericht (uit Vietnam).

Jasper

Reacties

Reacties

Eddy

Dat ziet er behoorlijk relaxed uit zoonlief. Negen maanden dit gedrag en we zullen je weer moeten gaan sponsoren omdat je je tegen die tijd de Oosterse leefwijze helemaal eigen gemaakt hebt. Geniet er nog maar even van zolang de in Geneve gegenereerde zwarte gaten ook ZuidOost Azie nog niet bereikt hebben.

Marischka

Hey die Jasper,

Je mag wel gaan werken onderweg om wat kips..kippen..?? bij te gaan verdienen, je loopt leeg met die prijzen!! Hahahaaaa.....
Maar wel leuk om je verhalen te lezen.
Nog aan de racekak geweest van het eten in die landen?
Have fun en ik wacht je volgende verhaal weer af.
Kissssssss Marissssssss

fraudeur

Heel leuk sfeerverslag. Ik was van plan om mijn geld te investeren in een legbatterij maar, aangezien de kippen niets waard zijn, zie ik daar toch maar vanaf.
Een klein vraagje: Wat is jouw LP?
Groeten en blijf vooral schrijven. Dan blijven wij wel lezen. Wordt alles weer gelijk verdeeld.

Merle

Hallo Jasper, ik vond het leuk om bij de vliegtuigen naar jou te kijken. Ik vind alle foto's leuk. Veel plezier nog. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmerle

Wouter

Hee Japs,

Tsjonge jonge ik heb spontaan geen zin meer om te werken... :-)

Wat een berg indrukken zeg, gaaf! En dat pas op 3% van je reisperiode.. Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

Have fun!! groeten Wouter

Marja Beentjes

Hey Jasper,

Ook ik ben van de partij! Leuk om je verhalen te lezen en wat een prachtige foto's. Doe voorzichtig en groetjes van de lenremdebrich. PS: .. wat is tuben?..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!