Jasper en Inge op Reis

Van Ho Chi Minh City naar Siem Reap (Cambodja)

Hallo allemaal,


Tsja, het moment was onvermijdelijk. Mijn vakantiedagen zijn op en vanaf maandag ben ik officieel Koos Werkloos. Dat betekent dat ik alleen nog maar ex-collega's heb en nu het moment is om eerlijk te vertellen wat ik van jullie vind .... haha

Tongue out
.
(Voor de insiders; Ik begreep dat als ik ergens in juni 2009 terug ben, jullie gewoon nogin Hoofddorp kan vinden?! Vandaag om alles nog even netjes af te sluiten een Dark & Light actie ondernomen. Ik heb me laten masseren door 'Seeing by Hands'. Een stichting die blinde mensen opleidt tot masseurs.)

Maar goed, waar waren we gebleven? Doorgereisd naar Ho Chi Minh City (HCMC), tot 1975 Saigon genaamd. Een grote stad met rond de 8 miljoen inwoners. Dat is op zich prima, het probleem is alleen wel dat al die 8 miljoen inwoners in het bezit zijn van een scooter / moto. Dat levert komische (en soms minder komische) verkeerssituaties op.


Geschiedenis is nooit mijn lievelingsvak geweest op school, maar Vietnam heeft een der mate indrukwekkende geschiedenis dat je er gewoon weg meer over wilt weten. Voornamelijk de oorlog met de VS zit nog vers in het geheugen van de Vietnamesen en de rest van de wereld. Belangrijkste 'hoogtepunten'':
- Cu Chi tunnels: Ingenieus tunnelstelsel van de Vietcong. Meer dan 200 km aan ondergrondse tunnels (bestaan er ook bovengrondse?)tussen Saigon en de grens met Cambodja, voorzien van boobytraps, voorraadkamers, keukens, enz.
Ik hield het er 1 minuut uit, de Vietnamesen in die tijd soms dagen....en dan was dit nog een toerist vriendelijke tunnel.
- War Remnant Museum: Door middel van foto's krijg je te zien wat de Amerikanen hebben aangericht in deze oorlog waarbijhonderd duizendenburgers de dood vonden. De gifgas aanvallen hebben zelfs zware gevolgen gehad voor de nieuwe generatie Vietnamesen.

Van HCMC door naar Phnom Penh, Cambodja. Ongelofelijk hoe een simpele landsgrens voor een wereld van verschil kan zorgen. Opvallend is voornamlijk de armoede. Of eigenlijk het verschil tussen arm en rijk. Straatbeeld wordt afgewisselddoor dure auto's en kleine kinderen die bedelend over straat gaan. Armoede brengt nog meer vervelende dingen met zich mee: stank, veel vuil op straat, slechte wegen ........ aan de andere kant is het echt een prachtig land, met veel vriendelijke mensen.

Ook Cambodja leeft nog met de nasleep van de gruwelijkheden die plaats hebben gevonden onder het regime van Pol Pot (Khmer Rouge). Hoewel zijn naam meer doet denken aan eenonbekende strip, is het in werkelijkheid een verschrikkelijk waargebeurd verhaal.
De Killing Fields van Cheung Ek en de S-21 Prison maken het een interessante, maar zeker geen leuke dag.

Ben momenteel in Siem Reap, voornamelijk bekend door de tempels van Angkor (http://images.google.nl/images?hl=nl&q=temples+of+angkor&gbv=2). Helaas heeft mijn camera het begeven, dus het bezoek aan deze tempels is met één dag uitgesteld. Hier de komende dagen chillen na al dat oorlogsgeweld en dan door naar Thailand, waar hopelijk genoeg tijd is voor een duikcursus.

Genoeg leesvoer voor vandaag. Veel plezier op de Bakkummer oorlog en tot laters!

Jasper

Reacties

Reacties

fraudeur

Zoals gewoonlijk weer een zeer interessant en onderhoudend verhaal. Helaas niet opgeleukt met foto's. Ik hoop dat dat niet betekent dat er helemaal niets meer vastgelegd kan worden.
Toeval of niet: Jij schrijft over de gruwelijke oorlogen die gevoerd zijn in Vietnam en Cambodja terwijl de Bakkummers e.o. hun oorlog dit weekend nog moeten vieren. Wie is er nou meer te betreuren?

Molski

Ik vind het met foto's toch leuker. Koop toch zo'n ding man, kost daar helemaal niks!

Laars

Je hebt ook tunnels die onder water zitten...

:-/

Goed bezig verder.

Cynthia

Jespy! hi snoessie!
wat een lovely story weer! Wat leuk te lezen ook dat je het ook zo gaaf vindt! Weet je al waar je wilt gaan duiken? Kho Tao?

Liefs vanaf Kho Pha-ngan

Bert....

He JJ,
Nou, laat maar weten wat je van je ex-collega vindt, ik weet je huis te vinden......
Leuke verhalen en goed om te lezen dat je het uitstekend naar je zin hebt.
Even betreffende jou vraag over bovengrondse tunnels : Ja, er is er in Nederland 1 in aanbouw.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidsche_Rijn
( lekker belangrijk )

Jassie, lekker genieten en mooie dingen gaan bekijken, ik zie de volgende verhalen wel tegemoet.

Groeten van mij, ook namens al je ex-collega's.
BB

Robina

Ben weer zwaar jaloers...
Al ga ik zelf over een week naar Venezuela... maar helaas maar voor 2 weken...

Klinkt wel weer gaaf allemaal. moet nog een bestemming voor volgend jaar uitzoeken. Vietnam klinkt wel interessant...

Succes met je duikcursus!!!!

Greetz Robina

En Bert, ik denk dat Jasper jullie net zo erg zal missen als dat ik jullie doe.... (en nou maar afvragen of dat heel veel of heel weinig is...)

wout

Hey JJ,

Leuke verhalen! Als ik dit zo lees wordt me weer duidelijk waarom Azië zo verslavend is...

Duik ze en pas op voor een rijstbuikje!

Wout

Evelyn

nou... ben heeel benieuwd wat je van je ex collega's vind.. gelukkig weet Bert je huis te vinden! ;-) gelukkig ben ik al op de hoogte wat je van je ex ex collega vond..(click.. ring a bell... )

zo te lezen heb je het naar je zin! het is onwijs leuk om te lezen. geniet ervan!

Merlette

Hey Ing,

Je laatste half uurtje hier op het werk is aangebroken..... Heel veel plezier op je reis, het wordt vast onvergetelijk!!! En vergeet niet, hier verandert niets.... Ik ga je missen, x Merlet

Muriel

Heejjjjj! Japser!!

Jeetje man....zou ook zòòòò graag een trippie zoals jullie (bijna..;-)) doen maken...

Echt leuk altijd dit soort "meekijkgelegenheden"!! Ik blijf jullie volgen, hoorde dat jullie straks naar Thailand teruggaan en ben daar natuurlijk extra beniewd naar!!

Enjoy!!

Riel

Wouter

Hee Japs,

Gefeliciteerd met je duikbrevet. Na 2 weekjes rode zee weet ik zeker dat je er heel veel plezier van zult hebben. Ga je nog onderwaterfoto's maken?

Gr Wouter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!